Veelgestelde vragen voor aanbieders

Scroll door deze pagina en vind bij elk onderdeel waar u een vraag over zou kunnen hebben, een grote titel zoals hier boven.

 

Hoe werkt handelen op VraagBod?
VraagBod is een dienst met een platform (vraagbod.nl) waarop u artikelen kunt verkopen aan consumenten. Uw gegevens beheert u via het VraagBod handelsplatform portal.vraagbod.nl. Op dit platform beheert u uw bedrijfsgegevens en geeft u aan welke artikelen u via VraagBod verkoopt en onder welke voorwaarden (prijs, verzendkosten, levertijd etc.).

Kan ik mijn artikelen verkopen op VraagBod?
Jazeker heel graag zelfs, aanmelden is gratis en kunt u doen via het aanmeldformulier onder op de pagina aanbieders.vraagbod.nl. We nemen dan z.s.m. contact met u op.

Wat kan ik verkopen op VraagBod?
Op VraagBod kunt u eerste hands artikelen verkopen binnen diverse categorieën. Consumentenelektronica, kantoorartikelen, speelgoed, persoonlijke verzorging en sportartikelen zijn een speerpunt, maar we kijken graag samen met u naar nieuwe mogelijkheden voor andere categorieën. Daarbij dient u in het bezit te zijn van bepaalde data, zoals een EAN code (European Article Number) of fabrikantnaam en productnummer. Er zijn ook mogelijkheden tot het koppelen van uw aanbod door middel van een feed. Neem contact op met sales@vraagbod.nl voor vragen over het koppelen van uw aanbod.

Wat kost het om te handelen op VraagBod?
Er zijn op VraagBod geen instap-, maandelijkse fee-, abonnements- of opzegkosten. U betaald enkel een commisie wanneer u daadwerkelijk iets verkoopt. Voorlopig is handelen op vraagbod.nl helemaal gratis omdat we de drempel voor u om te handelen zo laag mogelijk willen leggen.

Kan ik mijn eigen (leverings-)voorwaarden voeren?
U kunt uw eigen leveringsvoorwaarden uploaden op de instellingenpagina van uw platform. Een consument moet akkoord gaan met uw levervoorwaarden alvorens de consument kan afrekenen. Tijdens registratie (gebeurt vóór afrekenen) gaat een consument tevens akkoord met de ‘gebruiksvoorwaarden consument’ van VraagBod. Op punten waar uw leveringsvoorwaarden tegenstrijdig zijn met de gebruiksvoorwaarden van VraagBod, zijn de gebruiksvoorwaarden van VraagBod leidend.

Hoe wordt bepaald welke aanbieder als eerste te zien is in de catalogus?
Elke aanbieder is op VraagBod gelijk. Enkel op sortering van prijs wordt momenteel de volgorde van de lijst opgemaakt.

Kan ik vanuit het buitenland artikelen verkopen op VraagBod?
Handelen en versturen van artikelen vanuit het buitenland is mogelijk wanneer u aan de volgende eisen voldoet: om op VraagBod te handelen dient u in het bezit te zijn van een feitelijk adres in Nederland, een btw(-nummer)registratie in Nederland, een inschrijving kamer van Koophandel in Nederland en een Nederlandse bankrekening.

Hoe kan ik artikelen toevoegen met een product feed?
U kunt een product feed aanleveren die we voor u koppelen aan uw VraagBod account. Dit betekent dat uw aanbod in de product feed gematcht wordt aan onze database dit op vraagbod.nl komt te staan. Op bepaalde momenten op de dag/nacht wordt uw product feed op vraagbod.nl opnieuw ingeladen, zodat wijzigingen door worden gevoerd die u in uw aanbod hebt gemaakt. Lees meer over het koppelen van uw aanbod via een product feed hier.

Hoe kan ik artikelen toevoegen met excel (zonder een product feed)?
Via handige Excel sheets kunt u gemakkelijk grote hoeveelheden artikelen toevoegen of beheren. Deze Excel sheets vindt u in de VraagBod portal. Met deze Excel sheets kunt u ook uw aanbod gemakkelijk beheren. Er zijn zelfs mogelijkheden om Excel sheets te gebruiken van andere platformen waarop u al verkoopt. Als u vragen heeft, ondersteunen we u hier graag bij.

 

Vraagbiedingen

Wat is een vraagbod?
Op artikelen uit uw aanbod, kunnen consumenten een ‘vraagbod’ plaatsen (meervoud ‘vraagbiedingen’). Daarmee vraagt een consument u eenmalig om voor dat moment uw meest actuele en beste prijs te geven voor een specifieke artikel. Deze actuele prijs noemen we een ‘beterbod’. De consument kan dit beterbod accepteren en direct afrekenen. Zo verandert het beterbod in een bestelling die u ontvangt op uw portal.

Vraagbiedingen zijn een vorm van ‘me-tail’ waarin uw klanten, naast een bestelmoment, ook de mogelijkheid hebben contact met u op te nemen wanneer de koopvraag ontstaat. Daardoor ontstaat er een nieuwe dynamiek in het aankoopproces.

Hoe lang is een vraagbod geldig?
De vraagbodtijd staat standaard op 24 uur. Dit betekent dat u 24 uur de tijd heeft om een beterbod (beter aanbod) te doen. Na deze tijd sluit het vraagbod en kunt u geen beterbiedingen meer doen. De tijd van een beterbod kunt u zelf bepalen en kan zo kort zijn als een uur of zo lang als de resterende tijd van het vraagbod.

Kan een consument meerdere vraagbiedingen plaatsen?
Voor een consument is mogelijk om maximaal vier vraagbiedingen tegelijk open te hebben staan (van verschillende artikelen). We geven hier een max aan omdat we VraagBod graag serieus willen houden.

Kan een consument voor één artikel meerdere vraagbiedingen tegelijk plaatsen?
Een consument kan voor één artikel maximaal één vraagbod tegelijk open hebben staan. Wanneer de consument een beterbod accepteert of een vraagbod laat verlopen kan er een nieuw vraagbod voor het betreffende artikel geplaatst worden.

Kan een verlopen bod weer geactiveerd worden?
Als een vraagbod verlopen is, zijn alle beterbiedingen die met dit bod te maken hebben ook verlopen. Een vraagbod of beterbod kan niet weer geactiveerd worden nadat deze verlopen is. Een consument kan wel weer een nieuw vraagbod plaatsen nadat de beterbiedingen zijn verlopen.

Wat als ik geen beterbod kan plaatsen voor een artikel
Momenteel is er nog geen mogelijk tot het informeren van een consument wanneer u geen beterbod kunt plaatsen op een artikel (geen marge, niet op voorraad). We adviseren u om alleen artikelen in uw aanbod op te nemen, waarop u een beterbod kunt plaatsen.

Ben ik verplicht om een vraagbod te beantwoorden?
U kunt per vraagbod bepalen of en wanneer u wel of niet reageert met een nieuwe prijs (beterbod). Bedenk wel dat consumenten uw handelsnaam zien bij het plaatsen van een vraagbod dus spring er serieus mee om.

Hoe weet ik dat een consument mijn beterbod accepteert?
Wanneer een consument uw beterbod accepteert, krijgt u hier een e-mail melding van. Wanneer de consument betaalt, veranderd het beterbod in een bestelling, waar u een aparte bestelbevestiging voor krijgt.

 

Prijzen op de website

Hoe worden mijn prijzen getoond op de consumentenwebsite?

De prijs die voor een artikel wordt getoond in de consumentenwebsite, is de initiële winkelprijs die u aan een artikel geeft. Dit is nog niet de beterbodprijs. Alle prijzen op de consumentenwebsite worden incl. btw, verzendkosten, transactiekosten en overige kosten zoals statiegeld getoond.

Zit er al korting verwerkt in de prijzen die op de consumentenwebsite staan?

U kunt er zelf voor kiezen om al korting te verwerken in de initiële prijzen van u die getoond worden bij artikelen op de consumentenwebsite. Dit is niet verplicht. Het is aan u op welke manier uw prijsbeleid, van initiële prijs naar beterbodprijs, kan zorgen voor nieuwe klanten.

Zijn betalingen via VraagBod 100% veilig? (hebben jullie een stichting derdengelden?)
Omdat wij veiligheid en transparantie nastreven voor iedereen die gebruik maakt van het platform, heeft VraagBod als dienstverlener een aparte stichting derdengelden opgericht met goedkeuring van De Nederlandsche Bank. Deze stichting derdengelden beheert het betalingsverkeer dat via VraagBod loopt en stelt het geld veilig. Wanneer een bestelling betaald is, communiceert VraagBod naar de aanbieder dat de betaling voor een bestelling binnen is, en de bestelling veilig kan worden verstuurd. Anderzijds betaalt de stichting het geld pas uit aan de aanbieder ná de bedenktermijn van consumenten van 14 dagen.

 

Handelsaccount

Op welk e-mailadres ontvang ik berichten?
Tijdens het aanmelden geeft u een algemeen contactadres op waar meldingen naar worden verstuurd over vraagbiedingen en bestellingen. Dit e-mailadres kunt u wijzigen op de pagina voor algemene instellingen op uw platform.

 

Klanten (contact opnemen met)

Kan ik direct contact opnemen met mijn klanten?
Met de knop ‘Informeer klant’ in een bestelling, kunt u uw klant direct een bericht sturen via de e-mail. Vanaf het moment van retournering, wordt ook het e-mailadres én telefoonnummer van uw klant met u gedeeld. Deze gegevens vindt u in een retournering op uw platform.

 

Track & trace

Kan ik een track & trace code aan mijn klanten sturen bij een bestelling?
Met de knop ‘Informeer klant’ in een bestelling kunt u direct een track & trace code aan uw klant e-mailen.

Bestellingen


Kan een consument een verzending annuleren?

Het is voor een consument momenteel helaas niet mogelijk om een bestelling te annuleren. Wanneer dit het geval is vragen we een consument dit te melden aan ons. Wij informeren u over de annulering. Wanneer u de bestelling al verzonden heeft, moet de consument via de normale weg retourneren.

Hoe weet ik dat er een nieuwe bestelling is?
Tijdens het aanmelden geeft u een algemeen contactadres op waar meldingen naar worden verstuurd over bestellingen. Bij elke nieuwe bestelling ontvang u op het aangegeven e-mailadres een melding. Dit e-mailadres kunt u wijzigen op de pagina voor algemene instellingen op uw platform.

Welke betaalmethoden kunnen consumenten gebruiken?
Momenteel kunnen consumenten op VraagBod betalen via iDEAL.

 

Levering

Binnen welke termijn moet ik een artikel versturen?
Voor artikelen geeft u altijd een levertijd aan. De door u aangegeven levertijd van een artikel gaat in op het moment dat de klant een bestelbevestiging ontvangt na betaling. Houd rekening met uw verwerkingstijd + de levertijd van een postbedrijf óf de levertijd wanneer u zelf bezorgt. Wij vertrouwen er op uit dat u de door u opgegeven levertijd aanhoudt.

Wat moet ik doen als ik niet op tijd kan leveren?
Wanneer u onverhoopt niet op tijd kunt leveren, vragen we u direct contact met ons op te nemen via e-mail sales@vraagbod.nl. Het is belangrijk om zorg te dragen voor een correcte afhandeling van de bestelling. De klant heeft op basis van uw beterbod incl. alle voorwaarden, zoals levertijd voor u gekozen. Indien u niet aan de gestelde voorwaarden kunt voldoen is het daarom belangrijk de klant hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te brengen.

Hoe kan mijn vervoerder een verzoek versturen tot een afspraak bij grotere pakketten?
In uw platform vindt u bij elke bestelling een knop, ‘Informeer consument’. Via deze weg kunt u de consument direct een bericht versturen.

 

Uitbetaling

Wanneer word ik uitbetaald?
Wanneer de klant na afrekenen een bestelbevestiging ontvangt, starten wij het financiële traject. Reken erop dat u vanaf dat moment, mits een klant niet retourneert (daarover meer onder retourneren), na gemiddeld 21 dagen wordt uitbetaald op het door u opgegeven rekeningnummer. Daar ontvangt u het bestelbedrag, minus eventuele commissie van VraagBod én gemaakte kosten voor bank- en transactieverkeer. Deze periode bedraagt gemiddeld 21 dagen gaat in op het moment van bestelbevestiging aan de klant en bestaat uit:

Uw levertijd + wettelijke bedenktijd klant (14 dagen) + administratieve verwerkingstijd VraagBod + verwerkingstijd bank

Meer over commissies en kosten, leest u terug in de platformovereenkomst. U kunt kiezen voor dagelijkse óf wekelijkse uitbetaling.
 Neem voor vragen contact met ons op via e-mail: sales@vraagbod.nl.

Zijn betalingen via VraagBod 100% veilig?/ Hebben jullie een stichting derdengelden?)
Omdat wij veiligheid en transparantie nastreven voor iedereen die gebruik maakt van het platform, heeft VraagBod als dienstverlener een aparte stichting derdengelden opgericht met goedkeuring van De Nederlandsche Bank. Deze stichting derdengelden beheert het betalingsverkeer dat via VraagBod loopt en stelt het geld veilig. Wanneer een bestelling betaald is, communiceert VraagBod naar de aanbieder dat de betaling voor een bestelling binnen is, en de bestelling veilig kan worden verstuurd. Anderzijds betaalt de stichting het geld pas uit aan de aanbieder ná de bedenktermijn van consumenten van 14 dagen.

Wat doe ik als een klant om een btw-factuur vraagt?
De btw-factuur kunt het beste direct in de doos doen bij een bestelling. Op de pakbonnen van VraagBod staat geen btw vermeld, omdat wij geen btw-factuur mogen verstrekken. De klant koopt via het VraagBod platform, maar u bent de daadwerkelijke verkoper. Daarom dient u een btw-factuur te verstrekken wanneer uw klant daar om vraagt.

Kan ik eerder of juist later dan de door jullie gestelde uitbetalingstermijn worden uitbetaald?
Nee, dit is momenteel niet mogelijk.

Retourneren of ruilen

Binnen welke termijn kan een klant retourneren?
Na ontvangst heeft uw klant 14 dagen wettelijke bedenktermijn, waarbinnen uw klant de bestelling kan retourneren in zijn account. Tijdens het retourproces ontvangt uw klant retourinstructies en een retourbon met uw retouradres.

Brengen jullie kosten in rekening bij een retournering?
Voor een retour brengen wij momenteel geen bemiddelingsbijdrage in rekening omdat handelen op vraagbod.nl voorlopig gratis is, het kan zijn dat hier verandering in komt.

Hoe snel moet ik een retournering behandelen na ontvangst?
Wij vertrouwen er op dat u retourneringen zo snel mogelijk afhandelt na ontvangst. Er is actie van u vereist om op uw portal aan te geven hoe u de retournering afhandelt omdat wij het financiële traject blokkeren wanneer uw klant een retour meldt. VraagBod beschouwt een retournering die langer dan 21 werkdagen onbeantwoord blijft door u, automatisch als een goed ontvangen retournering. In dat geval wordt u niet uitbetaald en wordt het aankoopbedrag teruggestort aan uw klant.

Hoe word ik op de hoogte gesteld van een retournering?
U ontvangt een e-mail van ons met een bevestiging van retournering door uw klant. Daarnaast vindt u alle retournering in de portal onder ‘Retourneringen’, waar u deze kunt afhandelen. Door aan te geven wanneer u de retournering in welke staat heeft ontvangen.

Wat moet ik doen als ik een artikel beschadigd of niet in juiste staat heb ontvangen?
1.   Klik op ‘niet goed ontvangen’ in de retour in uw portal

  1. Neem direct contact op met uw klant en maak een afspraak over de afhandeling (contactgegevens van uw klant vindt u in de retour op uw platform). Mogelijk krijgt uw klant: a. Geen geld terug, b. Een deel van het bestelbedrag terug
  2. Neem contact op met ons en geef aan wat u met uw klant hebt afgesproken via e-mail sales@vraagbod.nl.
  3. Wij handelen de retour en geldstroom verder af op basis van de door u gemaakte afspraak met uw klant. U en uw klant ontvangen hiervan bericht via de e-mail.

Wat moet ik doen als ik een retournering niet heb ontvangen
Neem contact op met uw klant wanneer u een retournering niet ontvangt (houd bij retourneringen ná retourbevestiging altijd rekening met verwerkingstijd van uw klant én verzendtijd van het postbedrijf). Het kan zijn dat er iets mis is gegaan tijdens verzending. Wanneer de oorzaak duidelijk is en er handelingen van VraagBod zijn vereist, neem contact met ons op e-mail sales@vraagbod.nl

Wat doe ik wanneer een klant een artikel retour meld, maar het artikel alsnog wil houden?
Neem contact op met ons wanneer blijkt dat uw klant een artikel wel retour heeft gemeld, maar het artikel alsnog wil houden: e-mail sales@vraagbod.nl

Overige vragen

Ik ga met vakantie en wil mijn aanbod op inactief plaatsen hoe doe ik dit?
U kunt handmatig via uw beheerpaneel elk product plaatsen op ‘niet zichtbaar in de consumentensite’. Daarnaast kunt u tijdelijk al uw aanbod verwijderen. Dit kunt u gemakkelijk doen door een Excel met uw gehele aanbod te downloaden (zodat u deze gemakkelijk later weer kunt uploaden, en daarna te klikken op ‘Verwijder alle artikelen’. Na uw vakantie kunt u gemakkelijk weer het Excel bestand met uw aanbod in ons systeem laden. Daarnaast kunt u de levertijden ophogen van uw aanbod. Wanneer u gebruik maakt van een product feed, kunt u de artikelen in uw eigen systeem op niet actief plaatsen. Dit wordt dan ook doorgevoerd in ons systeem. Wanneer uw aanbod gekoppeld staat via een product feed en u gaat met vakantie, neem dan contact met ons op via de e-mail op sales@vraagbod.nl.

Ik heb een tip, wat moet ik daarmee?
We ontvangen graag tips of feedback via e-mail sales@vraagbod.nl

Ik heb een vraag die hier niet tussen staat
Mail ons gerust via e-mail sales@vraagbod.nl

Ik wil meer lezen over verkopen via VraagBod, waar kan ik dit doen?

We hebben er een aparte pagina aan gewijd, namelijk http://aanbieders.vraagbod.nl.

 

Over VraagBod

Zijn jullie aangesloten bij Thuiswinkel waarborg?
Nee wij zijn momenteel niet aangesloten bij Thuiswinkel waarborg.

Hoe zie ik welke aanbieders er bij jullie aangesloten zijn?
VraagBod publiceert geen lijst van alle aangesloten aanbieders.